Mappendag: een soort Behance avant-la-lettre (inclusief rating).

Wat was het probleem?

Als Creative Director was ik altijd op zoek naar de beste talenten. Alleen: als je niet oppaste, zat je de hele dag met allerlei Jonge Honden het werk in hun map te bespreken, en daar doorheen te bladeren. Enerzijds omdat we platgebeld werden. Iedereen wilde de reclame in. En anderzijds omdat het nu eenmaal van respect getuigd om aandacht te geven aan al die ‘babietjes’ die daar met knikkende knieën werden getoond – hoe slecht het soms ook was. Toen ik mijn tweede echte bureau begon, had ik daar allemaal geen tijd meer voor. Maar: waren we misschien nog wel harder op zoek naar talent. Dus besloten we al die mensen tegelijk op één dag te laten komen. Et voilà, de ‘Mappendag’ was geboren. In dit geval op een zaterdag, op het strand aan Wijk aan Zee, in een überhippe locatie. Om dat aan te kondigen plaatsten we een dubbele pagina in de Adformatie. Die gelijk even aangaf wat je aan strengheid kon verwachten. Waar de lat lag.

Wat is mijn resultaat?

Ongelofelijk. Er stonden geloof ik 50 Jonge Honden in de rij, die dag. We moesten zelfs de hulp inroepen van mede-Creative Directors van andere bureaus. Toen we Montego Bay verkochten aan Ogilvy, en daar de Creatieve Directie voerden, hebben we het concept nog twee keer herhaald. Zelden zoveel talent gezien. En: zoveel mensen die het nooit zouden gaan redden. Inmiddels zijn Mappendagen weer helemaal terug: iedereen ziet dat een portfolio online niet genoeg is. Maar dat de mens achter de map bepalend is. En oh ja: veel van de ontdekkingen uit de Mappendag, zijn nu de ‘leading personalities’ in het ‘Het Vak’. Bijvoorbeeld Friso Ludenhoff en Maarten Vrouwes, ons ambitieuze junior team (dat we ook ontdekten op een ADCN workshop) en met wie we deze samen maakten.

Media