Kluwer: hoe ze tot in Sillicon Valley met open ogen in onze Hoax trapten.

Wat was het probleem?

Best lastig. Een klant die je vraagt om meer abonnees te werven voor een old skool magazine (ja, print, drukwerk…), over ARBO omstandigheden. Zeker als je er, door onderzoek, achter komt dat er om precies te zijn al 8.345 mensen méér mensen een abonnement op het online magazine hebben, dan op het dode-bomen-exemplaar. Dat zal dan vast een reden hebben, toch? Maar goed. De Klant is Koning. Zeker als ze niet luistert, er op blijft staan én van haar geld af wil. Dus: ik deed een ‘Tom Poes’. Een list, ja. Dus bedacht ik een campagne die mensen moest wijzen op het gevaar van te lang achter een beeldscherm zitten. Dat deed ik door in het grootste geheim een bedrijf in het leven te roepen (écht, ja) in China: Revo Round. Compleet met een website, een inschrijving in de Chinese KvK, Linked-in profielen van de medewerkers en gecreëerde historie op het web. Revo Round zou bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuw soort laptop, een ronde. Dit omdat twee studenten ontdekt hadden door onderzoek, ‘dat steeds meer Chinezen vierkante ogen kregen van het te lang achter een scherm zitten’. De ronde laptop was het prototype stadium al voorbij, en nu op zoek naar investeerders in Sillicon Valley. Die hadden ze gevonden in o.a. Roeland Reinders, een bekende Nederlandse investeerder (met wie ik goed bevriend ben, en die graag mee wilde werken aan de hoax). Het nieuws dat hij er 50 miljoen dollar in stopte, was brekend. Zowel in Nederland, als in L.A. En dat zorgde er in elk geval voor dat ik een soort van basis, een soort van akker had, om de werkelijke boodschap van Kluwer aan de doelgroep te kunnen vertellen.

 

Wat is mijn resultaat?

Toen het nieuws van Roeland’s deelname zelfs op het gerenommeerde TechCrunch verscheen, hadden we onze zin. Samen met de relevante sites in Nederland die ontploften, vooral die op het gebied van ARBO-zaken, konden we aan een speciaal geselecteerd bestand een paar dagen later een goede email follow-up doen. Dat het natuurlijk een Hoax was, maar wel één met een relevante boodschap. Namelijk dat je niet zoveel on-line moet lezen. En dat dat goed uitkwam met onze speciale lezersaanbieding, voor het gedrukte blad. Het was een bijna onmogelijke omweg, maar toch: mission completed. Doelstelling gehaald, en nog een hoop extra nieuws ook. En zelf? Zelf had ik er vooral lol in, het opzetten van dat Chinese spookbedrijf, zonder dat iemand ook maar iets doorhad. Ik blij zelf natuurlijk ook maar gewoon een klein jongetje.

Media