Jolie Care ‘Life Is A Gift’: een nieuw merk borstprothese lingerie.

Wat was het probleem?

 

Het bedrijf Nazorg Borstkanker kwam maar moeilijk van de grond. Niet omdat de propositie niet klopte, integendeel. Maar omdat ‘ondernemen’ in de Zorg als een vies woord wordt gezien. En er daardoor alleen maar tegenwerking is. Van alle kanten. Best zonde, de oprechte missie van Nazorg Borstkanker en de enorme (latente) behoefte bij een doelgroep van 170.000 vrouwen alleen al in Nederlad, still counting, schreeuwden om een oplossing. Die oplossing kon nooit liggen in doorgaan op de ingeslagen weg. Omdat de ambitie groot was, moest de code waarmee de puzzel kon worden gekraakt, dat ook zijn.

Ga daar maar aan staan.

Wat werd er aan me gevraagd?

 

Een oplossing om bekend te worden bij het Grote Publiek, en fans te verzamelen. Een oplossing om de startfinanciering van 15 franchise centra voor Nazorg Borstkanker door heel Nederland te regelen. Een merk te ontwikkelen waarmee we op ondernemende wijze om het systeem, ‘de Zorg’, konden werken en de eindgebruiker rechtstreeks konden benaderen als consument.

Wat heb ik gedaan?​

 

Ik ontwikkelde een merk borstprotheselingerie dat zich uitsprak tegen de traditionele (vaak Duitse en degelijke) lingerie, en daarmee vrouwen die met borstkanker te maken hebben, wéér in hun kracht zet. Immers: nog maar één of helemaal geen borsten meer hebben, betekent niet dat je je vrouw-zijn kwijtraakt. Of je sexualiteit. Ook (ex-)borstkanker-patiënten willen er mooi en aantrekkelijk uit blijven zien, en sexy of frivole lingerie kunnen kopen. Door de ontwikkeling van dit merk (Jolie Care – ‘Life is a gift. And so are you’) zouden de financiering en de bekendheid van Nazorg Borstkanker een hoge vlucht kunnen krijgen. Bovendien verbond het de zorg-ondernemer (Huidtherapeute) erachter méér en dieper met haar persoonlijke waarden én de skills waarvoor ze óók was opgeleid (Fashion Management).

  • Ik ontwikkelde het merk, de naam, de branding, de identity, de positionering, de propositie en de business strategie.
  • Ik ontwikkelde een crowdfunding strategie én campagne, en gaf leiding aan het (social media) team tijdens de inzameling.
  • Ik verzorgde de marketing, de sales en de communicatie/PR het eerste jaar, als Creative Director stuurde ik iedereen aan.
  • Ik zette mijn netwerk in voor een exclusieve samenwerking met (o.a.) Sapph Lingerie – bovendien stelde ik de Raad van Advies samen uit mijn balboekje.
  • Ik hielp bij het opzetten van het bedrijf en de organisatie.
  • Ik initieerde een onderzoek naar het 3D printen van borstprothesen op maat in lichaamseigen materiaal, om op innovatieve wijze patiënten eerder in beeld te krijgen – ook begeleidde ik de subsidie aanvraag.
  • Ik hielp bij de eventuele verkoop van het bedrijf, waar even sprake van was, aan de internationale marktleider.
  • Ik coachte de ondernemer achter het merk.

Wat is mijn resultaat?

 

Na een vliegende start waarin we via Crowdaboutnow 150% méér ophaalden dan verwacht, een prachtige database konden aanleggen en overal op positieve wijze in het nieuws waren, is er nog twee jaar met man en macht gewerkt om het verder te laten groeien. Maar ook hier: tegenwerking. Van de marktleider internationaal, die het liever zelf verzonnen had. En: tegenslag. Voor de ondernemer. Zelfs met hulp van Saphh Lingerie lukte het niet om de productie in overzichtelijke aantallen en van de juiste topkwaliteit geleverd te krijgen. Inmiddels is Jolie Care even in de geparkeerd en wachten de assets in de BV op verkoop, of op iemand die het nog een keer met 200% inzet wil proberen. Nazorg Borstkanker heeft het gelukkig overleefd, en groeit nog steeds – gestaag.

Media

Play Video

Overige credits

  • Jeroen Leiders – regie commercial
  • Maarten van Hemmen – productie commercial
  • Guus Ottens – uitwerking Visual Identity
  • Nico de Bruin – diverse copy
  • WADM – online
  • Kees Rijken – fotografie