Picture this. Edward Belgraver belt of ik weer wil meedenken en meeschrijven aan een ‘alternatieve troonrede’, zoals we vorig jaar deden. Mmhhh. Eigenlijk wil ik dat soort dingen niet meer. Maar ja: voor onderwerpen die iets bijdragen aan de wereld waarin we heden ten dage (moeten) leven, maak je een uitzondering. Net als voor oprechte mensen, die graag verschil willen maken en niet rusten voordat ze hun doel bereikt hebben. En daarvoor zelfs een fortuin op tafel leggen – uit eigen zak.
Nou, of ik dus hetzelfde kunstje nog een keer wilde flikken. En daar zat hem het probleem ook – ik ben veel te lang bezig geweest met mijn eigen oogkleppen ophouden.
De research die je er voor moet doen om je beweringen te staven, die valt niet mee. Ga er maar aan staan: Een koopkrachtcrisis. Een asielzoekerscrisis. Een stikstofcrisis. Een woningcrisis. Een voedselcrisis. Een energiecrisis. Een pensioencrisis. Een klimaatcrisis. Een inflatiecrisis. Om over de zorg en de toeslagenaffaire nog maar te zwijgen. Vrolijk werd ik er niet van – to put it mildly. Maar waar ik helemaal somber van werd, was de worsteling met de tekst. Een queeste zoals ik zelden heb meegemaakt. Tot bloedens toe dat toetsenbord mishandelen. Nachten lijden. Van versie 0.8, naar versie 0.15, naar versie 0.32. En nog was het ruk. Ik greep nog net niet naar de drank. Een identiteitscrisis als nooit te voren (“ik kan het niet meer, ik ben nu definitief over the hill, hoe ga ik hier ooit nog geld mee verdienen, op, over, uit – ik kan wel inpakken” – dat werk). Totdat ik in opperste wanhoop kompaan Jeroen Leinders belde. Die zei: “Moet het niet gewoon één regeltje worden?”. Natuurlijk! Het was de vorm, die fout was. Je moet niet twee keer hetzelfde trucje willen doen. Je moet het niet zo nodig in een troonrede willen gieten. Omdat ik op dat moment een Rondje Nederland aan het maken was en me verbaasde over de duizenden omgekeerd vlaggen die als stil protest buiten de randstad de horizon bepaalden, was het snel bekeken. Met dat idee.
40.000 views op Linkedin, en bijna 1.000 likes. Maar: daar gaat het natuurlijk niet om, dat Is niet zo moeilijk – het is mijn eigen timeline. Dan komt het met die views en likes altijd wel goed. Belangrijker is het of Edward een beetje verder komt met zijn plannen en ambities. Naar de advertentie, hoe opvallend ook, werd natuurlijk weer niet geluisterd door Politiek Den Haag. Maar: Edward is lekker bezig met zijn De Werkgever (zoals het nu heet). Dat gaat wel goed komen, zeker met al die partners die zich en masse aansluiten. Nee, die Edward komt er wel. Mark my words.
Jeroen Leinders – Advocaat van de Duivel
Ruben Beijl – Co-copywriting
Ruben Smeenk – Design
De wereld is ziek.
En wij gaan 'm beter maken.