Scotch & Soda: anti-reclame: dat zouden meer mensen moeten doen.

Wat was het probleem?

Een telefoontje van z’n secretaresse: of ik de volgende dag op kantoor kon verschijnen in Hoofddorp. Bij Bijlsma himself. Tot op de dag van vandaag nog steeds een van mijn meest gedenkwaardige ontmoetingen. Ik begon gelijk: “Maar Eric, ik heb een enorme hekel aan reclame, en aan reclame maken…” Waarop hij zei: “Ja, dat las ik, op internet, en daarom heb ik je ook laten komen. Ik heb er zelf ook een bloedhekel aan. Maar ja: we moeten wát!”. Dat ‘wat’ had hij al uitgedacht: of ik een jaar lang elke vrijdag met hem samen wilde werken in zijn huis in Hilversum, om samen vooral guerilla-ideeën te verzinnen. En oh ja: wat ik komende vrijdag ging doen, want hij had alvast vliegtickets en een hotel voor me gereld. De bekende modebeurs ‘Bread & Butter’ stond voor de deur, en daar moet ik bijzijn. Vond-ie. En wat Erich vond, gebeurde ook. Zo kwam het dat ik een paar dagen later in het vliegtuig zat, en in de wondere wereld van fashion verzeild raakte. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven.

Wat is mijn resultaat?

Samen bedachten we de ‘Scotch & Soda Angels’ – vier bloedmooie vrouwen die een appartement kregen, een auto, een inkomen en maar één opdracht hadden: zoek de gaafste jongens uit, in het uitgaansleven, waarvan jij denkt dat ze de perfecte ‘Scotch & Soda’ man zijn. En maak ze ambassadeur, zodat wij nooit traditionele reclame hoeven te gaan maken. Zo gezegd, zo gedaan. Daarnaast ontwikkelden we het merk voor Scotch & Soda kidswear met de geniale naam ‘Shrunk’ én begonnen we met het openen van de eerste echte eigen winkels, te beginnen et de pilot store aan de Heiligeweg in Amsterdam. Een geweldige tijd, waarin ik veel leerde over mode. Maar met name veel opstak van de geestdrift van Eric zelf: wat een ondernemer! Wat een creatief mens. Na een jaar stopte ik, want het wat ook wel veel. En Eric ging door, op de ingeslagen weg. Om het een paar jaar later voor een paar honderd miljoen te verkopen. Diep respect. En nu? Nu doet-ie het truukje weer. Met z’n vrouw. Voor het door hen zelf ontwikkelde lingeriemerk Love Stories.

Media