Een Saab-campagne die ik me heel lang actief ga blijven herinneren. En niet alleen ik.

Wat was het probleem?

Nou, het échte probleem was natuurlijk het onwaarschijnlijke opportunisme waarmee een land 13 jaar lang geregeerd werd onder vriend Mark Rutte. Vier kabinetten, drie parlementaire enquêtes, een stevig aantal affaires, diverse crises en een handvol moties van wantrouwen. Om nog maar te zwijgen van het aantal leugens, misleidingen, schandalen en zaken waar opeens geen actieve herinnering meer aan was. Of waar sms-jes zomaar opeens verdwenen waren. Veel te laat kreeg-ie opeens toch nog last van zelfreflectie, en besloot het hazenpad te kiezen. Het land daarmee in totale verwarring achterlatend, en zijn politieke mede- en tegenstanders ook. Maar: in dit soort zaken schuilt vaak ook een kans. Zeker als de Minister-President al 14 jaar in een oude en aftands Saab 9.3 1.8 Estate rijdt, en je goede vriend Dirk Koppen de eigenaar is van Saabpartners in Meppel. Normaal gesproken ben ik niet zo van de inhakers, maar deze kans konden we niet laten liggen.

Wat werd er aan me gevraagd?

Het was de zondag na de vrijdag het kabinet viel. Dirk belde me: “Zeg Herbert, moeten wij niet iets met deze foto?”  Ja, natuurlijk moeten wij iets met deze foto. Dat ik dat zelf niet had bedacht. Wat een prachtige kans, wat een schot voor open doel.  Of ik een idee wilde bedenken om op ludieke en opvallende wijze in te haken. Het was ’s middags dat-ie belde, maar dat had van mij ook ’s nachts gemogen. Voor zoiets kun je me wakker maken – een kolfje naar mijn hand.

Wat heb ik gedaan?​

Binnen een half uur lag het idee er, binnen een uur was het team standby en drie dagen later stonden we in de krant.  Zoals het hoort met een inhaker. Een heerlijke long copy 1/1 print-uiting, zoals ze vroeger nog gemaakt werden. In mijn favoriete medium Het Financieele Dagblad. En wat heb ik zitten genieten van het schrijven van die tekst. Geloof me: de eerste versie was een stuk vileiner. En kritischer. Maar daar zat veel teveel in van mezelf. Teveel emotie. En uiteindelijk ben ik natuurlijk maar een simpele copywriter die schrijft voor de klant. En dit was uiteindelijk veel leuker en relevanter: Mark Rutte aanbieden zijn ouwe Saabje nog 30 of 40 jaar langer mee te laten gaan.

Wat is mijn resultaat?

De post die ik op Linkedin schreef, ging viraal (103.000 views op 15 juni, still counting). De loftuitingen daaronder zijn zonder uitzonderingen lyrisch, en niet alleen van vakgenoten. Je zou er bijna narcistisch van worden. Het Financieel dagblad werd overspoeld met reacties – iets dat zelden gebeurt. De unieke bezoekers op de bijbehorende landinsgpage ontploften, en inmiddels is Dirk al 30 nieuwe offertes aan het maken voor nieuwe klanten. Saab Partners staat nationaal op de kaart, we zijn de bvele perspublicaties nog aan het verzamelen, het merk Saab leeft weer in vele harten en ik kan een weer een uniek exemplaar toevoegen aan mijn collectie 1/1 long copy uitingen print (eigenlijk doe ik niets liever). En ja, Mark heeft gereageerd, op de website. Zo is-ie dan ook wel weer.

Media

Overige credits

Ruben Smeenk – design.
Daan Blom & Wim de Kruijf – online (www.saabforever.nl)
Paula van ‘t Geloof – projectmanagement.
Frank van de Loo – mijn immer enthousiaste contact bij FD Mediagroep
Willem-Albert Bol – interventie in het netwerk.
En natuurlijk: Dirk Koppen zélf. Machtig was dat.