Het rolkoffertje van de begrafenisondernemer.

9 maart 2024

door Herbert van Hoogdalem

Heel Persoonlijk, Het Moet Niet Gekker Worden

Keuzes. Keuzes. Keuzes.

Ingewikkeld, hoor 😑

Vooral de keuze voor de juiste klant. Het is niet vanzelfsprekend dat je (lees: ik) ’n goede match bent met ’n potentiële opdrachtgever. En ook ik moet erg waken over wat (nog) wél en niet (meer) bij me past.

Wat ik vaak doe, is ’n paar dagen meewerken bij het bedrijf dat me wil inhuren. Een snuffelstage. Eén worden met de materie. De mensen zien, voelen. De dynamiek beleven. Het proces doorgronden – mental notes maken. Ook dat is geen garantie voor een geslaagde relatie (neem nou deze), maar het verhoogt de kans dat je vruchtbaar samenwerkt aanmerkelijk.

Of je ziet onmiddellijk dat je beter maar zo hard mogelijk weg kunt rennen.

Zo liep ik een ooit een paar dagen mee met ’n niet nader te noemen grote uitvaartorganisatie. Fascinerend. Deels de binnendienst mee te maken, waar sereniteit en respect natuurlijk tot in de stopverf van de kozijnen zit. Maar ook om te zien dat de buitendienst gewoon een keihard salesapparaat is. Dat – letterlijk – over lijken gaat voor ’n handtekening.

Ik vergeet nooit de afspraak die ik had bij ’n familie waarvan de vader die nacht ervoor was overleden. Best ongemakkelijk: fly on the wall in een kamer waar de dood nog rondwaart en de overledene net is weggehaald. Toen ik bij het adres aan kwam lopen – stemmig jasje – kwam de dame van de uitvaartorganisatie ook net aan. Ze trok ’n rolkoffertje met zich mee en ik dacht: “Oh, die gaat na de afspraak waarschijnlijk direct op vakantie, of zo.” Waarom zou je anders een koffer bij je hebben naar zo’n delicate afspraak?

Hoe schokkend was de werkelijkheid. Nadat de kist was uitgezocht, de cake gekozen en de offerte op haar laptop stond, trok ze de koffer open. Daarin bleek een handzame mini-printer te zitten. Zodat ze de offerte direct kon printen en onder de neus van de nog in shock verkerende achtergebleven gezinsleden kon duwen. En die handtekening scoren.

Mijn bek viel open. Zoveel respectloos opportunisme. Helemaal toen ik later begreep dat mensen op dat moment helemaal geen beslissing hoeven te nemen, maar ook nog andere voorstellen kunnen overwegen. Er is helemaal geen haast – laat staan ’n verplichting.

Ik hoefde geen handtekening meer van deze potentiële klant.

Ik zie net in ’t Amersfoortse sufferdje dat er nog weinig veranderd is. Er wordt vooral persoonlijk en waardig gehandeld. Dag en nacht staan ze voor je klaar Zal ongetwijfeld. Maar zo’n pagina scannend (kennelijk is het belangrijk om als uitvaartondernemer je pasfoto bij je advertentie te zetten), vraag ik me af: “Kan dat nou niet anders?”

En voor wie van deze 4 moet ik nou kiezen? Op basis van wat?

 

 

Deze blogpost verscheen voor het eerst op 9 maart 2024 op Linkedin.

Facebook
Twitter
LinkedIn

17 maart 2024 -

2 min leestijd

Het Moet Niet Gekker Worden

15 maart 2024 -

2 min leestijd

Het Moet Niet Gekker Worden

13 maart 2024 -

2 min leestijd

Het Moet Niet Gekker Worden

10 maart 2024 -

3 min leestijd

Heel Persoonlijk

8 maart 2024 -

2 min leestijd

#longcopyfriday

8 maart 2024 -

2 min leestijd

Heel Persoonlijk