Help me even.

Hoe zat dat nu ook alweer?

Met beschavingen die ten onder gingen? De Grieken, de Romeinen, de Etrusken? De Meden, de Perzen, de Egyptenaren, de Feniciërs, de Babyloniërs? De Tolteken, de Azteken, de Inca’s? Om van Atlantis en Lemurië nog maar te zwijgen (if ever…).

Implodeerden die nu op hun hoogtepunt, of stortten ze in op het dieptepunt? Wat was het patroon? Als het het laatste was, dan zijn we ‘this close’. Dan is het bijna over en uit, kunnen we wel inpakken, elkaar gedag zeggen – toedeledokie.

De schuilkelders in, en hopen dat het snel gaat. In een flits, met een handvol kernraketten, een openbarstende aardkorst of een allesvernietigende aanval van aliëns.

#Pats

#boem

#weg

In plaats van nog eeuwen wegkwijnen onder de dikke platen van een nieuwe ijstijd, langzaam terugmuterend tot tandeloze en hersensloze eencelligen.

Wat velen onder ons eigenlijk nu al zijn. Want serieus.

Dít dan:

“Een zak met tientallen ongeopende kleine pakketjes kopen voor 50 euro, en van het uitpakken een video maken”.

Influencers.

Fucking I-N-F-L-U-E-N-C-E-R-S.

Tegenwoordig ongetwijfeld al een officiële SBI-code bij de KVK.

Ga. Alsjeblieft. Deaud. Verhang jezelf – dan doe je nog iets nuttigs. Voor de mensheid. Voor ons eventuele nageslacht.

Als het een grapje is, oké, maar ‘ze’ zijn dus echt serieus: ‘De influencers die de pakketten opkopen maakt de voorgeschiedenis niet veel uit. “Ik dacht wel: volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik vond het leuk om een video erover te maken”, zegt influencer Sara Verwoerd. Verwoerd kocht de pakketjes alleen om een video te maken. “Je ziet dit overal op sociale media, vooral in filmpjes op TikTok. Daar zag ik die trend en wilde ik ook op inspelen. Ik heb echt supersnel die video gemaakt omdat steeds meer influencers in Nederland dit doen.”

Of. Dit. Dan.

‘In Nederland was Zomayra Nouwen de eerste influencer met een groot bereik die een video van het ‘unboxen’ uploadde op YouTube. “Met corona kunnen we al niet zo veel leuke dingen doen om te filmen, en we willen elke dag een video op ons kanaal posten. Dus dachten we: waarom niet?”

‘Waarom niet?’.

Dat. Is. Het. Probleem.

Als ze zich nu eens afvroegen: ‘Waarom wél?’

Nouwen en Verwoerd kregen allebei veel reacties op hun video’s. “De video deed het echt goed”, zegt Verwoerd. “Ik denk dat het de spanning en nieuwsgierigheid is waarom mensen dit kijken.” Ook Nouwens followers kregen wel zin in meer, zegt ze. “Mensen blijven me vragen om nieuwe video’s hierover te maken.”

De ultieme leegheid. De top het bot gezochte holheid. Het dunne vlies van de zucht naar gezien en gehoord worden, maakt niet uit met wat, ondertussen de jeugd vergiftigend met onhaalbare ideaalbeelden die niet eens bestaan. Ook niet in hun eigen wereld, want: geshopped, gefaked, uitgelicht, gespeeld en geënsceneerd. Tot aan het wanhopige aan toe.

Influencers.

De nieuwe generatie nuttelozen, die het nooit tot BN’er schoppen, wat maar goed is ook. Want BN’er wil je tegenwoordig ook niet meer zijn. De inflatie binnen BN’ers is alomvattend – nog nooit iets gepresteerd, geen CV, geen trackrecord, geen palmares, geen gouden platen, geen intellectuele eigendommen.

Alleen maar ‘zoveel K-volgers’ (let op: ‘Kaa’ zeggen, dat is toffer dan ‘duizend’).

Alleen maar te witte tanden, te vroeg in een afkickkliniek zitten en de nieuwe vriendin van André Hazes jr worden, Lamborghini’s van vrienden aan gort rijden, je Rolex laten stelen of je spieren laten aanzwellen met supplementen die je vervolgens weer aanprijst. Nog nooit iets zelf verzonnen, nog nooit iets bedacht, nog nooit gewerkt, nog nooit tegenslag gehad. Nul. Inhoud. Tergend zinloos. Een dun laagje chroom is er een ‘asset’ bij, kan op de balans.

Alles voor ‘de like’. Je houdt je hart vast. Wat als ze straks 50 zijn?

Ondertussen sterft half India aan Corona, vliegen Palestijnen en Israëliers elkaar weer in de haren en staan we aan de rand van de zoveelste intifada.

Ondertussen worden medicijnen te duur voor het gewone volk, warmt de aarde met de minuut op, krijgen we halve kunststof foetussen door de plastic soep, sluizen de bedrijven die influencers inhuren honderden miljarden weg via belastingparadijs Nederland, denkt Baudet weg te komen met een smakeloze poster, is er nog steeds geen kabinet, worden de gedupeerden van de toeslagaffaire nog aan het lijntje gehouden, worden 19-jarige meisjes in Rusland vastgezet, en 45-jarige oppositieleiders vergiftigd en zit Pieter Omtzigt nog steeds thuis. Overspannen.

Om maar wat te noemen.

De hel.

De horreur.

Het leed.

De tristesse.

Nee, wij gaan vloggen over ongeopende zakken met cadeautjes.

De pers schrijft er serieus over.

En ik ben ook zo dom om er nog aandacht aan te geven.

Maar gelukkig ben ik geen influencer.

En.

Gaat.

Niemand.

Dit.

Lezen.

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

 

Herbert filosofeert

Terug naar alle artikelen

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

 

Help me even.

Hoe zat dat nu ook alweer?

Met beschavingen die ten onder gingen? De Grieken, de Romeinen, de Etrusken? De Meden, de Perzen, de Egyptenaren, de Feniciërs, de Babyloniërs? De Tolteken, de Azteken, de Inca’s? Om van Atlantis en Lemurië nog maar te zwijgen (if ever…).

Implodeerden die nu op hun hoogtepunt, of stortten ze in op het dieptepunt? Wat was het patroon? Als het het laatste was, dan zijn we ‘this close’. Dan is het bijna over en uit, kunnen we wel inpakken, elkaar gedag zeggen – toedeledokie.

De schuilkelders in, en hopen dat het snel gaat. In een flits, met een handvol kernraketten, een openbarstende aardkorst of een allesvernietigende aanval van aliëns.

#Pats

#boem

#weg

In plaats van nog eeuwen wegkwijnen onder de dikke platen van een nieuwe ijstijd, langzaam terugmuterend tot tandeloze en hersensloze eencelligen.

Wat velen onder ons eigenlijk nu al zijn. Want serieus.

Dít dan:

“Een zak met tientallen ongeopende kleine pakketjes kopen voor 50 euro, en van het uitpakken een video maken”.

Influencers.

Fucking I-N-F-L-U-E-N-C-E-R-S.

Tegenwoordig ongetwijfeld al een officiële SBI-code bij de KVK.

Ga. Alsjeblieft. Deaud. Verhang jezelf – dan doe je nog iets nuttigs. Voor de mensheid. Voor ons eventuele nageslacht.

Als het een grapje is, oké, maar ‘ze’ zijn dus echt serieus: ‘De influencers die de pakketten opkopen maakt de voorgeschiedenis niet veel uit. “Ik dacht wel: volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik vond het leuk om een video erover te maken”, zegt influencer Sara Verwoerd. Verwoerd kocht de pakketjes alleen om een video te maken. “Je ziet dit overal op sociale media, vooral in filmpjes op TikTok. Daar zag ik die trend en wilde ik ook op inspelen. Ik heb echt supersnel die video gemaakt omdat steeds meer influencers in Nederland dit doen.”

Of. Dit. Dan.

‘In Nederland was Zomayra Nouwen de eerste influencer met een groot bereik die een video van het ‘unboxen’ uploadde op YouTube. “Met corona kunnen we al niet zo veel leuke dingen doen om te filmen, en we willen elke dag een video op ons kanaal posten. Dus dachten we: waarom niet?”

‘Waarom niet?’.

Dat. Is. Het. Probleem.

Als ze zich nu eens afvroegen: ‘Waarom wél?’

Nouwen en Verwoerd kregen allebei veel reacties op hun video’s. “De video deed het echt goed”, zegt Verwoerd. “Ik denk dat het de spanning en nieuwsgierigheid is waarom mensen dit kijken.” Ook Nouwens followers kregen wel zin in meer, zegt ze. “Mensen blijven me vragen om nieuwe video’s hierover te maken.”

De ultieme leegheid. De top het bot gezochte holheid. Het dunne vlies van de zucht naar gezien en gehoord worden, maakt niet uit met wat, ondertussen de jeugd vergiftigend met onhaalbare ideaalbeelden die niet eens bestaan. Ook niet in hun eigen wereld, want: geshopped, gefaked, uitgelicht, gespeeld en geënsceneerd. Tot aan het wanhopige aan toe.

Influencers.

De nieuwe generatie nuttelozen, die het nooit tot BN’er schoppen, wat maar goed is ook. Want BN’er wil je tegenwoordig ook niet meer zijn. De inflatie binnen BN’ers is alomvattend – nog nooit iets gepresteerd, geen CV, geen trackrecord, geen palmares, geen gouden platen, geen intellectuele eigendommen.

Alleen maar ‘zoveel K-volgers’ (let op: ‘Kaa’ zeggen, dat is toffer dan ‘duizend’).

Alleen maar te witte tanden, te vroeg in een afkickkliniek zitten en de nieuwe vriendin van André Hazes jr worden, Lamborghini’s van vrienden aan gort rijden, je Rolex laten stelen of je spieren laten aanzwellen met supplementen die je vervolgens weer aanprijst. Nog nooit iets zelf verzonnen, nog nooit iets bedacht, nog nooit gewerkt, nog nooit tegenslag gehad. Nul. Inhoud. Tergend zinloos. Een dun laagje chroom is er een ‘asset’ bij, kan op de balans.

Alles voor ‘de like’. Je houdt je hart vast. Wat als ze straks 50 zijn?

Ondertussen sterft half India aan Corona, vliegen Palestijnen en Israëliers elkaar weer in de haren en staan we aan de rand van de zoveelste intifada.

Ondertussen worden medicijnen te duur voor het gewone volk, warmt de aarde met de minuut op, krijgen we halve kunststof foetussen door de plastic soep, sluizen de bedrijven die influencers inhuren honderden miljarden weg via belastingparadijs Nederland, denkt Baudet weg te komen met een smakeloze poster, is er nog steeds geen kabinet, worden de gedupeerden van de toeslagaffaire nog aan het lijntje gehouden, worden 19-jarige meisjes in Rusland vastgezet, en 45-jarige oppositieleiders vergiftigd en zit Pieter Omtzigt nog steeds thuis. Overspannen.

Om maar wat te noemen.

De hel.

De horreur.

Het leed.

De tristesse.

Nee, wij gaan vloggen over ongeopende zakken met cadeautjes.

De pers schrijft er serieus over.

En ik ben ook zo dom om er nog aandacht aan te geven.

Maar gelukkig ben ik geen influencer.

En.

Gaat.

Niemand.

Dit.

Lezen.

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen