Rotterdam is hip. En happening. In het centrum struikel je over de gezellige koffietentjes waar top-barista’s de ene ‘flat white’ na de andere ‘latte machiatto’ serveren aan ‘digital nomads’.
Rotterdam is hip. En happening. In het centrum struikel je over de gezellige koffietentjes waar top-barista’s de ene ‘flat white’ na de andere ‘latte machiatto’ serveren aan ‘digital nomads’.
Rotterdam is hip. En happening. In het centrum struikel je over de gezellige koffietentjes waar top-barista’s de ene ‘flat white’ na de andere ‘latte machiatto’ serveren aan ‘digital nomads’. Maar ja: zodra je in de buitenwijken komt, is er doodse stilte. Datzelfde geldt voor kinderboekenwinkels: in het centrum is er één, daarbuiten is het Schraalhans Keukenmeester. De eigenaresse van Ver Van Hier, woonachtig in het stille Hillegersberg, fervent kinderboekenliefhebber én koffiedrinkster, besloot haar droom waar te maken, en daarmee gelijk een probleem op te lossen voor de buurt. Een hippe koffietent in Hillegersberg, waar je kunt afspreken met zakenrelaties en kunt werken. Maar waar je als vader of moeder ook met je kinderen heen kunt, en kinderboeken kunt kopen. Een wat eigenaardige, dubbele propositie die je bijna alleen maar kunt uitleggen aan omwonenden. Die het gat in de markt natuurlijk meteen herkennen. Maar ja: er moest ook eerst nog even 45.000 euro aan vreemd vermogen op tafel komen.
Ga daar maar aan staan.
De eigenaresse van Ver Van Hier was op dat moment nog maar net aan het ondernemen, dus kon wel wat coaching gebruiken. Ik hielp haar met het business plan en met de voorbereiding van de financiering. Daaruit rolde ook dat er voor een deel ‘gecrowdfund’ moest worden. Nu was ik door mijn grote netwerk al ‘social media expert’, maar dat had ik nog nooit gedaan. En dus: word ik wakker. De vraag aan mij was om te begeleiden bij de crowdfunding en daar ook een impactvolle campagne omheen te bedenken.
Ik bedacht dat er niets beters is dan ‘story-telling’ waarbij je geen verhaal uit je duim hoeft te zuigen. De waarheid is nog altijd het beste verkoopargument. Dus besloot ik het verhaal filmtechnisch te vertellen zoals het echt gegaan was: de eigenaresse wilde al heel lang een eigen kinderboekenwinkel. En mistte een fijne plek om koffie te drinken en te werken met gelijkgestemde ZPP-ers in haar eigen buurtje. Toen er een winkelpand leeg kwam naast de Albert Heijn en ze daar elke dag langsfietste met vlinders in de buik, was het plaatje compleet.
In een maand tijd was er meer dan 56.000 euro opgehaald, een plus van 126% dus. De winkel was binnen 3 maanden open en werd een groot succes. Ondertussen is er zelfs al een tweede loot aan de horecagroep toegevoegd: wijnbar De Avonden.