Zo’n klus waarbij je denkt: “Dat gaat hem niet worden”. En waarbij je nog gelijk krijgt ook. Je kunt nog zoveel miljoenen in reclame stoppen, als niemand op je zit te wachten, kan je het net zo goed door de plee spoelen.
Zo’n klus waarbij je denkt: “Dat gaat hem niet worden”. En waarbij je nog gelijk krijgt ook. Je kunt nog zoveel miljoenen in reclame stoppen, als niemand op je zit te wachten, kan je het net zo goed door de plee spoelen.
Je kunt nog zoveel miljoenen in reclame stoppen, als niemand op je zit te wachten, kan je het net zo goed door de plee spoelen. Dat vertelden wij klant Iglo ook, toen ze bij ons kwamen met een nieuw product: ‘Hot & Steamy’. Vers ontwikkeld door de afdeling Research & Development. Die misschien wel heel ver waren in hun ontwikkeling, maar er in het traject van onderzoek een beetje met de pet naar hadden gegooid. ‘Hot & Steamy’ moest gaan concurreren met ‘Cup-a-Soup’, dus was een ‘lekkere trek stiller’, die je instantly moest kunnen gebruiken. Zo rond een uur of vier ‘s middags. Alleen… Het werd bewaard in een diepvriezer, en moest worden opgewarmd in een magnetron. Ja, echt. En dat zeiden wij dus ook: “… dus als je opeens, stante pede, trek krijgt in een Hot & Steamy, dan moet je dus altijd een diepvriezer bij je hebben én een magnetron?”. We werden uitgelachen om zoveel scepsis. Oke, prima. Dit was de tijd dat de bomen tot in de hele groeiden. Dat het niet op kon. En dat je nog braaf naar je klant luisterde. Dus: uit een soort van balorigheid maakten we een printcampagne waarin mensen in de meest hilarische situaties altijd én een diepvriezer én een magnetron bij zich hadden. Als je het zo nodig wilt, kan je het krijgen ook.
Zelden een product zó snel van de markt gehaald zien worden. En in de doofpot gestopt. Hoe ze dat laatste op de afdeling Finance deden, begrijp ik nog steeds niet – wij spaarden kosten noch moeite om er iets moois van te maken. De duurste fotografen, de verste locaties. Vooral die in Schotland, in The Highlands, staat me nog helder voor de geest. Zelfs de speciaal geprepareerde vrieskist en magnetron werden samen met de modellen ingevlogen, en wij reden een week rond op zoek naar de beste locaties. Waarbij we het ons ‘s avonds op kosten van de klant natuurlijk goed lieten smaken. Nee, geen ‘Hot & Steamy’. Dan nog liever Haggis.