Niks zo leuk als werken voor een automerk, tenminste: als je liefhebber bent. Ja, zelfs voor Ford. Toen ik als Creative Director leiding gaf aan Ogilvy Amsterdam, moest ik – geheel in de geest van David himself – in een Ford rijden.
Niks zo leuk als werken voor een automerk, tenminste: als je liefhebber bent. Ja, zelfs voor Ford. Toen ik als Creative Director leiding gaf aan Ogilvy Amsterdam, moest ik – geheel in de geest van David himself – in een Ford rijden.
Toen ik als Creative Director leiding gaf aan Ogilvy Amsterdam, moest ik – geheel in de geest van David himself – in een Ford rijden. Tenminste: als auto van de zaak. Zelf bleef ik privé natuurlijk lekker in mijn 635 Csi rondscheuren. Want die David, die had makkelijk praten met z’n stelregel: “als je reclame maakt voor een product, dan gebruik je het ook”. Hij had immers Rolls Royce als klant. Anyways, nooit de beroerdste, luisterde ik natuurlijk naar de regeltjes. En nam een Ford Ka. Desondanks was het best leuk werken, op Ford, Zeker na Fiat, Mercedes, Citroën en Audi, die ik inmiddels al op mijn lijstje ‘Palmares’ had staan. En dus gereden had. Een van de leukste cases was wel de ‘Haarspeld-bocht’ advertentie, voor de legendarische Ford RS – het neusje van de sportieve zalm. Onder onze creatieve coaching en supervisie bedacht door junioren Theo & Lionell, moest de advertentie ook nog uitgevoerd worden. En daar kwamen wij in beeld. Dat kon natuurlijk niet anders dan gefotografeerd worden in de Dolomieten. Vooral omdat we dan met de auto door Duitsland moesten, over de limietloze AutoBahn. Ik geloof dat we er met gemiddeld 230 km/h in een halve dag waren. Wat een feest. Maar ook het ‘normalere’ werk, daar draaiden we onze handen niet voor om. Een sales-actie? Een merk-uiting over veiligheid? Ford vroeg, en wij draaiden. En: altijd met een ‘stukje autobiografie’ erin. We waren zelf nét vader.
Er zal in die tijd ongetwijfeld gemeten zijn. Maar bij het woord ‘data’ dacht men toen alleen nog maar aan een agenda. Het enige dat we wisten is dat we continue een blije klant hadden, de maand na maand de verkoopcijfers zag stijgen. En nee, dat lag echt niet alleen aan ons. Wij waren slechts de benzinedruppel op een gloeiende plaat. Maar: wel een hele hete.