Toen ik in dit vak begon, hoopte ik ooit een ADCN-Lamp te winnen. Als ik 40 was, of zo. Dat ging ietsje sneller dan ik had verwacht.
Toen ik in dit vak begon, hoopte ik ooit een ADCN-Lamp te winnen. Als ik 40 was, of zo. Dat ging ietsje sneller dan ik had verwacht.
Ik heb er altijd een sport van gemaakt om iets je verder te denken dan de traditionele wegen die bestaande media ons bieden. De eerste keer dat ik dat deed, was voor Dujardin Vieux. Twintig was ik, geloof ik. Nét begonnen. En zo ongelofelijk ambitieus en gedreven, dat ik er van schrik nu ik er op terugkijk. Die ambitie zorgde er voor dat ik weer eens een briefing jatte van een het bureau van de ‘officiële’ creatieven, toen die al naar huis waren. Ik sloop uit mijn bezemkast, waar ik als tovenaarsleerling de hele dag teksten voor personeelsadvertenties aan het schrijven was, en struikelde over deze. Een ‘handelscampagne’, gericht op de slijters. Waarin Dujardin wilde aankondigen dat ze binnenkort met een grote consumentenreclamecampagne zouden komen (lees: “beste winkelier, hou er rekening mee dat de vraag naar onze Dujardin Vieux zal toenemen!”). Normaal gesproken vinden creatieven zo’n opdracht maar een beetje onder hun niveau, maar omdat ik nog geen niveau had, had ik daar ook geen last van. En ik had ‘m al snel: hoe leuk zou het zijn om zo’n échte wikkel, van vloeipapier, in het blad te hechten. En daarop, heel ‘tongue-in-cheek’ te zetten: ‘Voor het geval u wikkels tekort komt, als straks onze nieuwe reclamecampagne van start gaat’.
Toen mijn Creative Director (Hans Goedicke) deze schets aan mijn muur zag hangen, stapte hij mijn kamer binnen en zei: “Heb jij dat gemaakt?” Waarop ik zei: “Ja, wie anders?”. Hij pakte het van de muur, trok mij aan de hand mee, en stapte in zijn auto naar de klant. Onder mijn neus bewierookte hij me, en verkocht het idee aan de klant. Vier weken later stond de ‘advertentie’, en 12 weken later stond ik op het podium van de ADCN. Met een Zilveren Lamp in mijn hand. Twintig jaar eerder dan ik had gepland. En toen begon het. Pas echt.
En oh ja: toen de reclamecampagne van Dujardin voor de consumenten startte, steeg de verkoop explosief. Maar dat lag niet aan mij. Hoewel ik de slijters wel gewaarschuwd had.