Een mens dat een merk werd helpen met de transitie naar een Worldwide Brand. Een probleem? Dat was er eigenlijk niet, integendeel. Na 14 jaar stond er inmiddels een prachtig merk: Elma van Vliet…
Een mens dat een merk werd helpen met de transitie naar een Worldwide Brand. Een probleem? Dat was er eigenlijk niet, integendeel. Na 14 jaar stond er inmiddels een prachtig merk: Elma van Vliet…
Een probleem? Dat was er eigenlijk niet, integendeel. Na 14 jaar staat er inmiddels een prachtig merk: Elma van Vliet. Door: Elma van Vliet. ‘Per ongeluk’ begonnen toen haar moeder aan kanker dreigde te overlijden met een boekje voor haar (daar kan geen ‘storytelling’ tegenop), zijn er inmiddels wereldwijd 4 miljoen exemplaren van verkocht. Tijd voor de volgende stap. Een wereldwijd merk worden dat minimaal 10 miljoen mensen met elkaar verbindt. Vanuit een strakke organisatie die de onderneemster in de schrijfster inmiddels heeft opgebouwd, wordt nu de branding verbeterd, de business strategie aangescherpt (en veel) ambitieuzer ingestoken en de portfolio aan producten doorontwikkeld. Ook de communicatie en de (social) media strategie komen aan de beurt. Maar dan begin je met een Brand Movie, natuurlijk. Speciaal voor de 50 streng geselecteerde uitgevers op de Frankfurter Buchmesse. Waaruit, na een vernieuwende fotoshoot in mei van dit jaar, de nieuw aan te leggen beeldbank ook nog extra mee gevuld kan worden. Da’s best lastig om in je eentje te doen, als je zelf dat merk letterlijk bent. Dat komt veel te dichtbij.
Ga daar maar aan staan.
Voor de fotoshoot:
Er was al wel een fotograaf, maar voor de rest nog niks. En de shoot stond al voor 10 dagen later gepland. Er was geen productie, er waren geen modellen, er was geen locatie. Er was alleen een ruw idee hoe het ongeveer moest, in het hoofd van Elma – die ook nog eens zelf model moest staan. Er werd niet zozeer iets aan me gevraagd, als wel dat ik zelf besloot in te grijpen. Dit merk is te mooi om ook maar iets aan het toeval over te laten.
Voor de Brand Movie:
Ik ging een paar dagen op stap met het ‘merk’ Elma van Vliet, om me haar bestaan eigen te maken. Haar waarden, haar observaties, haar overtuigingen, haar bewegingen. Samen met alle strategische plannen die er lagen en de ‘story’ die er tot op de dag van vandaag geschreven werd, puzzelde ik net zo lang tot ik haar verhaal in beeld kreeg. En daar een film van kon maken. Die was belangrijk, omdat Elma dit jaar eens op de Buchmesse met iets anders wilde komen dan de traditionele Keynote of PowerPoint. Dit keer wilde ze een punt drukken, waarna iedereen met een brok in de keel achterbleef.
Voor de fotoshoot:
Ik pakte de productie over, wat best raar is voor een creatief. Maar ja, na 6000 shoots weet je zo ongeveer wel hoe het werkt. Ik besloot zoveel mogelijk op afstand te blijven, en Elma en haar ideeën alle ruimte te geven. Aan de achterkant deed ik wel een deel van de voorbereiding, en op de shoot zelf was ik aanwezig zonder aanwezig te zijn. Het belangrijkste was dat er zoveel mogelijk (extra) materiaal ontstond waar we de komende jaren mee verder zouden kunnen, en die nieuwe mogelijkheden zouden ontsluiten.
Voor de Brand Movie:
Ik ontwikkelde een basis-idee voor de film, en haalde daar een team van executiespecialisten bij. Dat werd een wat experimenteler proces dan gebruikelijk. Geen script, geen tijd, niet de wereld aan budget en pittige planning en een ambitieuze lat.
Voor de fotoshoot:
Terwijl we feitelijk maar 14 foto’s nodig hadden, bouwden we een beeldbank op waar een kleine 200 goedgekeurde mogelijkheden zitten voor de komende jaren. Daardoor ontstaan er allerlei nieuwe (gebruiks)mogelijkheden en komen er spontaan nieuwe concepten op die we kunnen gebruiken voor de nieuwe brand strategy. Op de een of andere manier blijkt de ‘look & feel’ die nu beter bij het merk Elma van Vliet past en die we nodig hebben, al in het verzamelde beeldmateriaal te zitten.
Voor de Brand Movie:
Een prachtige film die op onnavolgbare wijze het sprookje vertelt, dat helemaal geen sprookje is. We gebruikten deze versie (die ik vanwege rechtskwesties hier niet als film kan laten zien) op de Buchmesse in Frankfurt voor een zéér slecht gezelschap van internationale uitgevers, om onze toekomstplannen uit de doeken te doen. Deze Brand Movie wordt later aangepast voor de doelgroep consumenten.