Social media campagne met celeb’s gaat heel Nederland door voor 0,00 euro. Tja, hoe gaat dat? Zes jaar geleden bedacht ik dat het misschien wel eens goed zou zijn om alle mensen die mij steeds belden…
Social media campagne met celeb’s gaat heel Nederland door voor 0,00 euro. Tja, hoe gaat dat? Zes jaar geleden bedacht ik dat het misschien wel eens goed zou zijn om alle mensen die mij steeds belden…
Tja, hoe gaat dat? Zes jaar geleden bedacht ik dat het misschien wel eens goed zou zijn om alle mensen die mij steeds belden voor een kop koffie, bij elkaar te halen. En uit te nodigen in Portugal, waar ik destijds – deels – woonde. Dan zou ik ze in een week tijd over de stormbaan jagen, en leren wat ze met hun leven konden doen. Lang verhaal kort: ik bedacht er een naam bij, de 40-urige Niet Werk Week, regelde het en een paar weken later stond ik in mijn broek te schijten in de Algarve. En me af te vragen: “waar ben ik aan begonnen?” Te laat. De eerste deelnemers waren al onderweg van vliegveld Faro, en zouden een half uur laten komen. Ik kon niet anders dan doorgaan. En dat deed ik, gelukkig. De 40-urige Niet Werk Week werd een doorslaand succes, nog ver voordat iedereen opeens ‘buiness retreats’ ging organiseren in het buitenland. Maar ja, je kunt zoiets niet gratis doen. Dus het kost een hoop geld (dat is wat anders dan dat het duur zou zijn, dat is het niet). Om steeds een groep van 10 mensen te vinden die allemaal 4k uit hu achterzak trekken, moet je dan zelf ook wel een beetje reclame gaan maken. En er is niets moeilijkers, als reclamemaker, dan reclame maken voor jezelf.
Ga daar maar aan staan.
Ik vroeg natuurlijk weer veel te veel van mezelf. Het moest én opvallend zijn, spraakmakend, overtuigend en converterend, passend bij de identiteit van de 40-urige Niet Werk Week, makkelijk uit te voeren en: niks kosten. Omdat mijn doelgroep met name uit mijn eigen grote netwerk moet komen, en dat nu eenmaal online het makkelijkste gaat, kwam dat social media budgettair natuurlijk prima uit. Mijn doelstelling was om één 40-urige Niet Werk Week nog een keer te doen, dus 10 mensen te vinden die zo gek waren om op mijn voorstel in te gaan.
Samen met Jeroen Leinders, mede-trainer tijdens de week, bedacht ik hoe leuk het zou zijn als kende ondernemers die we allemaal als voorbeeld hebben (ik noem ‘een’ Richard Branson, ‘een’ Bill Gates’ en ‘een’ John de Mol) nu eens niet op tijd hun ‘bliss’ gevonden hadden. Wat zou er dan van ze worden zijn? Zouden ze dan in principe dé perfecte klanten geweest zijn voor de 40-urige Niet Werk Week?
Iedereen (behalve die tientallen vrienden, natuurlijk) trapte erin. Best geinig. Daarmee maakte ik het merkje van de 40-urige Niet Werk Week in één klap een stuk groter, belangrijker en professioneler dan zijn eigenlijk was – wat natuurlijk ook past bij mijn reputatie als reclamemaker. Maar belangrijker nog: ik kreeg nog eens drie 40-urige Niet Werk Weken vol. Waarmee Jeroen en ik de levens van niet minder dan 40 mensen op hun kop hebben gezet.
Jeroen Leinders – Strateeg & Creative Director
Guus Ottens – Designer